SLU-nyhet

Vinnande bidrag bygger på Artportalens API:er

Publicerad: 16 april 2018
HFS2018-lag-overstellar.jpg

Genom att göra artletandet till ett spel, likt Pokemon Go, vill det vinnande laget i Hack for Sweden bidra till att rädda hotade arter.

I helgen avgjordes Hack for Sweden 2018, en tävling där det gäller för deltagarna att lösa samhällsutmaningar med hjälp av öppna data och tjänster från ca 30 myndigheter. I klassen Best visualisation vann lag Overstellar för sin idé om appen Biologg som bygger på Artportalens API:er och där man får uppdrag att hitta olika arter och poäng beroende på hur ovanliga arterna är. Genom maskininlärning, d.v.s. algoritmer som själva kan lära sig att t.ex. känna igen arter utifrån bilder, vill man höja kvaliteten på datat som skickas in i Artportalen.

- Det här är en spännande idé som på ett smart sätt kombinerar tre heta områden för att i slutändan skapa naturvårdsnytta, säger Anna Tano Graflind som arbetar med lanseringen av ArtDatabankens API:er.

Citizen Science är högaktuellt, inte minst genom den nationella portal för medborgarforskning som är under uppbyggnad (medborgarforskning.se) och är själva kärnan i Artportalen där tusentals rapportörer bidragit till de över 60 miljoner fynduppgifterna.

-Genom att förena citizen science med gamification som gör det kul för användaren och maskinlärning som är otroligt kraftfullt finns goda förutsättningar för att skapa något bra för naturvården. Samtidigt finns en rad utmaningar och problem att lösa innan en sådan app kan bli verklighet, inte minst vad gäller säkerhet kring skyddsklassade arter, risken för fuskrapportering och finansiering, säger Anna Tano Graflind.

Under våren 2018 kommer ArtDatabanken att släppa Artportalens läs-API som gör att utvecklare kan bygga appar som hämtar och visar information ur Artportalen. Vad gäller åtkomst till skriv-API:et, som möjliggör rapporteringsappar, kommer intresseanmälan för att vi ska få en bild av hur stort intresset är och för att hitta relevanta samarbetsprojekt öppnas. För den om är intresserad av ArtDatabankens API:er finns möjlighet att prenumerera på ett nyhetsbrev.  

Länkar

ArtDatabanken nyhetsbrev om API:er
SLU:s nyhet om Hack for Sweden 2018

Fakta:

Under Hack for Sweden 2018 tävlade cirka 200 deltagare under 48 timmar om att lösa samhällsutmaningar med hjälp av öppna data och tjänster från cirka 30 myndigheter, inklusive SLU. 34 tävlingsbidrag lämnades in.

Vinnarna i fem olika priskategorier fick 40 000 kronor och en möjlighet till en plats på en innovationshub eller en co-working space hos en av tävlingens event partners.


Kontaktinformation

Anna Tano Graflind, Kontaktperson ArtDatabankens API:er 

Frågor mejlas på följande adress:
support@artportalen.se

Sidansvarig: anna.tano-graflind@slu.se